Ga naar hoofdinhoud

Simple Budget

Een Simple Budget kan als stand alone module gebruikt worden of als sluitstuk op een volledig budget. Sommige gebruikers laden een volledig budget op in 1 module, anderen splitsen hun budget dan weer graag op in meerdere kleine modules.

Moraal van het verhaal, er is geen juist of fout gebruik van deze module. We bespreken de basis functionaliteiten, een paar use cases en geven je een aantal best practices mee.

Basis functionaliteiten

Met de Simpel Budget module bouw je je budget rechtstreeks in je rapport structuur. Wissel tussen je P&L en Balans rapport en behouw het overzicht.

tip

Bekijk het resultaat van alle budgetten uit het scenario door de toggle Alle budgetten opnemen aan te zetten.

Vul een bedrag in op budget account niveau

  1. Bepaal de periode waarvoor je het budget wil opstellen
  2. Voeg eventueel nieuwe budget accounts toe op grootboekrekening niveau door op het ➕ symbool te klikken
  3. Geef de gewenste bedragen in in de tabel
  4. Het ingegeven bedrag wordt onmiddellijk op alle top level reporting lines weergegeven

⚠️ Op de balans geef je mutaties in i.p.v. vaste bedragen

Vul een bedrag in op Reporting line niveau

  1. Bepaal de periode waarvoor je het budget wil opstellen
  2. Voeg eventueel nieuwe budget accounts toe op grootboekrekening niveau door op het ➕ symbool te klikken.
  3. Geef de gewenste bedragen in in de tabel op Reporting Line niveau
  4. Het ingegeven bedrag wordt gespreid over de onderliggende budget accounts

⚠️ Op de balans geef je mutaties in i.p.v. vaste bedragen

Vul een bedrag in met de Budget Editor

  1. Hernoem het budget account
  2. Kies de groei methode
  3. Bepaal de periode waarop je de waarden wil toekennen
  4. Bevestig je instellingen en kijk na
  5. Bevestig de input door op Save te klikken

Indien je je budget later aan een andere mapping zou willen koppelen, kan je dit tevens in de Budget Editor aanpassen.

CSV upload

Je CSV voorbereiden

Download hier een template

De kans is groot dat je al een budget hebt opgemaakt in Google Sheets, Excel of een andere spreadsheet editor. Met de CSV importer kan je makkelijk een (eerste) versie van een budget in Monitr opladen. Er zijn slechts enkele best practices waar je rekening mee dient te houden.

pas op

Er mogen geen twee budget accounts in de lijst staan met eenzelfde naam. Indien dit wel het geval is, zal Monitr deze accounts aangeven en je de kans geven om de naam aan te passen.

Gebruik best dd-mm-yyyy als datum formaat in de headers van je csv, moest je dit vergeten kan je alsnog het gebruikte formaat aanduiden tijdens de import.

Gebruik als delimiter voor decimalen en zorg ervoor dat er geen delimiter bestaat voor duizendtallen: 1,000.001000.00

Je CSV opladen

  1. Maak een nieuw budget in een Scenario naar keuze
  2. Kies voor CSV → Upload
  3. Koppel je budget accounts aan de gewenste mapping in de Mapping Selector
  4. Sla het budget op door op Save te klikken

Werden de budget accounts in je csv ooit eerder gebruikt in Monitr, zullen deze automatisch aan de gekende Mapping gekoppeld worden. Is dit de eerste keer dat je een budget oplaadt of gebruik je nieuwe budget accounts, zal je een Mapping moeten selecteren.

Mapping Selector

  1. Start de Mapping Selector door op het ✏️ symbool te klikken
  2. Selecteer de gewenste Reporting Line waar je het budget onder wil plaatsen
  3. Selecteer de gewenste grootboekrekening waar je het budget op wil plaatsen
  4. Bewaar je keuze met de Save knop

Mapping aanmaken

Wanneer je een budget wil toewijzen aan een grootboekrekening die nog niet gebruikt werd. Je voorziet bijvoorbeeld een nieuwe winststroom aan te boren in het komende jaar en deze tevens op een nieuwe grootboekrekening te boeken. Kan je deze nieuwe Mapping rechtstreeks vanuit de Simple Budget module maken.